tisdag 20 november 2012

Min sjukhistoria

Del 4


Det dom kom fram till var att min SLE var medicin framkallad  jag hade ätit två sorters epilepsi medicin i flera år innan dom då gjorde upptäckten SLE, dom böt ut bägge medicinerna och hoppades att SLE:n skulle försvinna, men så vart det inte tyvärr, utan den har hängt med.

Jag och Patrik har gått skilda vägar, han flyttade ett tag till Burträsk med sin nya tjej och deras dotter, Billey flög upp på loven och dom kom ju även ner ibland och hälsade på, sen 1995-1996 kom de tillbaka till Ekerö och Billey var överlycklig att få ha sin pappa nära igen, Patrik kände sig hängig och han hade gått ner en hel del i vikt, alla tjatade att han skulle gå till doktorn, men han sa nej, men till slut sa jag att gör det för dina barns skull, så jag tror att han hann bokade en tid.

Billey var hos dom en helg och han skulle väcka sin pappa för att få skjuts till skolan, han hade börjat ettan, han fick inte liv i honom så han gick till Mia, hon gick dit och upptäckten var hemsk, han hade dött i sömnen under natten, Billey fick skjuts till mig av ambulansen och jag hade ringt min pappa, så han kom, man var i chock, Billey fick gå på BUP ett tag och vi fick även en kontakt familj som han fick vara hos varannan helg, i flera år,det fungerade jättebra. Han fick vara i en familj med vanlig vardag och dom har själva fyra barn.

2000 flyttade jag till Vagnhärad och i samma veva började jag känna av mitt vänstra ben, jag gjorde ett antal ultraljud under en 7-årsperiod och inget hittades det var väldigt jobbigt benet svullnade och blev stumt och jag visste inte vad jag skulle göra, kändes som alla trodde jag var inbillningssjuk igen, tills jag kom till en läkare på vårdcentralen i Nyköping, hon såg till att skicka en remiss till Eskilstuna som hittade något på en datortomografi, då skickade dom i sin tur mig till Akademiska I Uppsala, dom hittade en propp i magen och det blev operation, det visade sig att den var 30 cm lång, så även fast jag äter Waran "blodför-tunnande" sedan 1989 så får jag proppar, inte kul alls.
 Sen när blodet flöt på bra så fick jag två riktigt kraftiga åderbråck som fick lova att opereras året därpå, den operationen gick också bra.

Jag har även 1995 opererat sköld körteln  det växte ut en böld, precis som ett adamsäpple hos killar, den tryckte mot struphuvudet så till slut fick dom ta bort den, tänk vad man kan få för konstiga saker. Sen har jag även blivit diagnostiserad för Fibromyalgi, det är SLE:en som är så dum så den utlöste den, ja har man ändå en sjukdom, varför inte samla på sig fler.

Ja det läkarna kommit fram till är att jag har antifosfolipidsyndrom det är den delen av SLE:n som gör att man kan få proppar och sen har jag något genetiskt som heter "heterozygot för den mutation i protrombingenen(G20210A)" som är en risk för venös trombos "blodpropp" och på lasarettet i Nyköping är jag den enda som har den konstiga saken, så jag är lite udda :)
Så idag äter jag en hel hög med mediciner, har börjat få problem med vänster ben igen, jag hoppas verkligen inte att det är en propp igen, jag håller alla tummar på att det inte är det.

23 kommentarer:

  1. Ja herre gud !!!
    Och ändå märks det knappt på dig - pigg och glad ändå. Du är en kämpe vännen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja jag gör mitt bästa, men ibland brakar jag ihop och då finns mina nära o kära där och stöttar mig :)
      Kram

      Radera
  2. Ja håller med tidigare talare - herre gud. Vad du varit med om. Läst hela sjukdomshistorien nu och det verkar vara ett under att du är här fortfarande ;)
    Du måste vara en riktig kämpe.

    Hejja dig!

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kämpar på med mina sjukdomar, tyvärr så måste jag kämpa ibland för att få läkarna att förstå mig, oftast känner jag ju saker långt innan det syns på ett prov, för jag känner ju min kropp vid det här laget,
      Kram

      Radera
  3. Jag håller verkligen tummarna för att problemet med benet inte är en propp!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kanske behöver några extra tummar, jag håller mina med :)

      Radera
  4. Udda är bra :) älskar udda därför älskar jag dig. O vi får hoppas att de fattar snart på sjukan att de ska göra en sån där datormografi på dig o kolla så det inte sitter nått o bygger på men det verkar ju lite trögt J**** sjukvård

    puss

    SvaraRadera
  5. hihihihih gillade det du sa samla på sjukdommar=) lite dumt o dela med sig eller hur Krams

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag delar inte med mig :) ni får skaffa egna. Kram

      Radera
  6. Gomorron...

    Ja, du har då verkligen varit med om en hel del... Vissa råkar ut för hur mycket som helst & mer därtill medans andra vandrar på livets resa hur lätt som helst...
    Många styrkekramar......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite underligt med fördelningen...:)

      Radera
  7. sv: Ja, det var rena turen att dem fick tillbaka pengarna!

    SvaraRadera
  8. Det blir nog gärna så att man samlar på sig fler sjukdomar, när man har fått en... :(
    LOA ser till att man får lite mera av det man tänker på nämligen... - Inte så bra i det här fallet! :(

    SvaraRadera
  9. ja de e gott me korta dagar :) ja de ska bli kul o se om han får några röster

    SvaraRadera
  10. Ibland kan man ju faktiskt tycka att nu räcker det. Hoppas det ordnar sig för dig.
    Svar: Jättebra vinst lättar ju upp ekonomin lite lagom till jul.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Men ska du få allt??? Räcker liksom inte en grej, allt samlas på dig som du skrev.
    Hoppas Billey mår bra idag efter allt.

    Ha de bra!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Sv: jag skulle kunna sova i min soffa var dag ;-) men eftersom den är i skinn så blir det så himla varmt.

    Haha nej ska försöka att inte göra det till en vana att trilla, tur att det var mörkt ute och att ingen såg mig haha :P

    SvaraRadera
  13. Håller tummar, tår o så lånar vi vovsens 4 vardera tassisar för att det inte är något allvarligt denna gång ♥

    Så mycket som hänt dig, helt obegripligt att du verkar så förtröstansfull i dina texter trots allt.

    Har två bonusbarn med ep, båda med ibland gmals samt autism/asperger och jag har lärt mig oerhört mycket sedan de kom in i mitt liv för nu 10 år sedan ♥ samt hur jag och maken kan hjälpa till att påverka deras anfallsfrekvens (som är otroligt mycket mindre när de är hos oss numera).

    Sänder fredagskramisar i massor ♥

    SvaraRadera
  14. Ja du gumman jag är glad o slippa allt det där du har haft och har o det verkar ju liksom int eta slut men jag ÄLSKAR dig puss o kram

    SvaraRadera
  15. Jag slingrar förbi & hoppas allt är bra med dig, tjejjen..
    Önskar en resterande toppendag..
    Kramen

    SvaraRadera
  16. japp den kanon, ja man kan göra choklad o sånt i denna med. nje nån snö har de inte kommit, men de säger att skiten kommer imorgon

    SvaraRadera
  17. Det var ett tag sen. Mycket att läsa in. Intressant!!! Det här med proppar verkar vara vanligt. Har fått i hjärtat men än så länge lever elakingen ))
    Hoppas du har det bra idag <3
    Min SLE-sida är www.bibsan.se/SLE

    SvaraRadera
  18. Tassar in för att kolla hur du mår idag. Hoppas inget allvarligt hänt. Det var ju ett tag sen du skrev.
    Ha det så bra du kan hälsar Bibbi www.bibsan.se/SLE

    SvaraRadera